Ciągnik siodłowy

Ciągnik siodłowy jest pojazdem samochodowym transportowym, który służy głównie do ciągnięcia innych pojazdów samochodowych, a szczególnie tych, które nie mają własnego napędu, np. naczepy.

Sposób połączenia

Ciągnik siodłowy można połączyć z naczepą za pomocą siodła, które znajduje się nad tylną, napędzaną osią ciągnika. Dzięki temu połączeniu możliwe jest skręcanie naczepą w różnych kierunkach, a do tego pozwala zachować niewielki promień skrętu.

Zalety ciągnika siodłowego

Ciągniki te bardzo często używane są podczas transportu, co jest możliwe dzięki ich licznym zaletom w porównaniu do zwykłych samochodów ciężarowych. Dzięki temu pojazdowi można przewozić obciążenie o większej masie, ponieważ cały jego ciężar rozkłada się równomiernie na więcej osi. Ciągnikiem tym łatwiej jest manewrować niż samochodem ciężarowym z przyczepą o takiej samej długości. Poza tym do jednego ciągnika można przyłączyć różne naczepy, które mogą przewozić różnorodne ładunki. To jest bardzo opłacalne, ponieważ nie jest konieczne kupowanie nowego samochodu, a można tylko dokupić odpowiednią naczepę. Do tego bardzo łatwo jest zaczepić i odczepić naczepę od ciągnika.

Firmy produkujące ciągniki siodłowe

Dawniej produkcją ciągników siodłowych zajmowały się takie firmy jak: Jelcz i Star. Natomiast dzisiaj pojazdy te produkowane są m.in. przez:

  • MAN,
  • Scania,
  • Mercedes,
  • DAF,
  • Iveco,
  • Renault,
  • Volvo,
  • Mack.

Charakterystyka wybranych ciągników siodłowych

Ciągnik 124L to najpopularniejszy pojazd tego producenta, który charakteryzuje się tym, że niewiele pali, a do tego rzadko się psuje. W czwartej serii tych ciągników najczęściej montowano silnik R6 o pojemności 11,7 litra. Silnik ten w zależności od roku produkcji może spełniać normy Euro 1, 2 albo 3. Jego masa własna 7.100 kg, a rozstaw osi 3.700 mm. Może osiągnąć maksymalną moc, która wynosi 420 KM przy obrotach na minutę 1.700 – 1.800. do tego ma ręczną skrzynię biegów 12 + 1. Maksymalny moment obrotowy to 1.950 Nm przy obrotach na minutę 1050 – 1450.

Natomiast ciągnik siodłowy Volvo FH12 420 waży 7.400 kg, a rozstaw osi ma 3.700 mm. Zamontowano w nim silnik R6 o pojemność 12, 11 litra. Maksymalna moc, jaką może osiągnąć to 420 KM przy obrotach na minutę 1.800. W przypadku tego ciągnika maksymalny moment obrotowy wynosi 2.000 Nm przy obrotach na minutę 1.2000 i ma ręczną skrzynię biegów 12 + 1.

Dobrze wyglądający ciągnik siodłowy to również ciągnik firmy DAF, model FT XF 105 460 (15409). Jest to ciągnik z automatyczną skrzynią biegów i silnikiem o mocy 460 KM. Ma 5 klasę emisji spalin, a do tego kabinę Super Space Cab. Pojemność zbiornika na paliwo wynosi 870 + 350. Do tego wyposażony jest w osłonę przeciwsłoneczną, ogrzewanie postojowe, klimatyzację oraz tempomat i owiewki narożnikowe.

W zależności od producenta poszczególne ciągniki mogą się różnić pomiędzy sobą nie tylko kolorem, ale przede wszystkim silnikiem, jego pojemnością, a także maksymalną mocą, którą osiągają przy obrotach na jedną minutę. Podczas wybierania takiego pojazdu należy również zwrócić uwagę na jego ciężar, a także na maksymalny moment obrotowy oraz na skrzynię biegów. Za dobrej jakości ciągnik siodłowy trzeba zapłacić kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *