Harmonogramy dla kierowców na trasie do 50 km

Kontrola w firmie

Zgodnie z przepisami o transporcie drogowym, od 1 stycznia 2012 roku w sytuacji kiedy kontrolowane jest przedsiębiorstwo i zabraknie w nim harmonogramu okresów pracy kierowcy zawierającego okresy prowadzenia pojazdów, to w takim przypadku przedsiębiorcy grozi kara finansowa w wysokości 2000 złotych. Dlatego warto zapamiętać, że prawidłowo i rzetelnie przygotowany rozkład czasu pracy kierowców z zastosowaniem obowiązujących norm czasu prowadzenia pojazdu, przerw i odpoczynków  pozwala nie tylko uniknąć niechcianych finansowych obciążeń, ale również wspomaga właściwe zarządzanie przedsiębiorstwem.

Kontrola drogowa

Sytuacja wygląda nieco inaczej kiedy dochodzi do kontroli drogowej wykonywanej przez uprawnione służby. Zgodnie z ustawą o czasie pracy kierujących, kierowca ma obowiązek okazać służbom odpowiednie dokumenty. Należą do nich: zezwolenia lub wypis z zezwolenia wraz z aktualnie obowiązującym rozkładem jazdy, zaświadczenia o działalności, tzn. o dniach wolnych i innych aktywnościach, a także dokumenty wymagane w publicznym transporcie drogowym. Jeśli chodzi o rozkłady czasu pracy i harmonogramy okresów pracy to nie istnieje żadna ustawa, która zobowiązywała by pracownika do posiadania tych dokumentów w pojeździe. Wyjątkowo trasy regularne w długości do 50km zostały wyłączone spod przepisów. Co w związku z tym? A no to, że kierowcy na tej takiej trasie nie obowiązuje przechowywanie i udostępnianie na żądanie organów kontrolnych wykresówek lub danych z tachografów zainstalowanych w pojazdach wykonujących przewozy regularne właśnie na trasach do 50km.

Tworzenie harmonogramu

Jeśli chcemy stworzyć dobry harmonogram należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Przy konstruowaniu harmonogramu należy uwzględnić fakt, że zgodnie z przepisami zawartymi w ustawie o czasie pracy kierowców kierowca jest zobowiązany do weryfikowania czasu pracy i odpoczynku. Jeśli chodzi o dobowy okres prowadzenia pojazdu może on wynosić maksymalnie 10 godzin. Natomiast dobowy odpoczynek powinien wynosić minimum 11 godzin. Wynika to z tego, że praca kierowcy nie może przekroczyć 13 godzin. Do czasu pracy kierowcy zaliczamy: czas prowadzenia pojazdu, czas poświęcony na wykonywanie pracy innej, okresy przerw, jak również okresy pozostawania w dyspozycyjności. Dobowy odpoczynek może być wykorzystany w pojeździe jeżeli pojazd znajduje się na postoju i jest wyposażony w miejsce do spania. Maksymalny tygodniowy okres prowadzenia pojazdu to 60 godzin, maksymalny dwutygodniowy okres prowadzenia to 90 godzin, lecz tygodniowy odpoczynek powinien trwać 35 godzin. W harmonogramach powinny zostać ujęte wszystkie kursy obsługiwanych linii zgodnie z normami i przepisami. Zapamiętaj! Niewłaściwe wykonanie harmonogramu również spowoduje nałożenie kary, podobnie jak w przypadku jego całkowitego braku. Nie warto więc się śpieszyć ani naciągać rzeczywistość, gdyż w ten sposób narażamy firmę na większe straty finansowe.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *